Działalność przedsiębiorstwa, zwłaszcza gdy mowa o dużej organizacji, oznacza przepływ ogromnych ilości danych z różnych źródeł. To informacje finansowe, rozliczeniowe, dotyczące zasobów magazynowych, pracowników, pozyskanych klientów, wykorzystywanego sprzętu… można tak długo wymieniać. Jednak otrzymywane liczby i informacje nie mają dużego znaczenia dla rentowności firmy, dopóki nie zostaną poddane pogłębionej analizie. Zobacz, na czym dokładnie polega analityka biznesowa i w jakim celu jest wdrażana.
Czym jest analityka biznesowa? Definicja
Odpowiadając na pytanie, czym jest analityka biznesowa, można powiedzieć, że jest ona zaawansowanym sposobem przetwarzania szerokiego zakresu danych dotyczących firmy w celu szybkiego i niezawodnego wsparcia procesu decyzyjnego w firmie. Jest ona zatem procesem, w którym zaawansowane oprogramowanie przetwarza informacje, aby wykryć istotne wzorce oraz zależności, które wpływają na efektywność funkcjonowania przedsiębiorstwa.
O jakie zależności chodzi? Bardzo często o takie, które nie są widoczne „gołym okiem” czy też po przejrzeniu kilku raportów dotyczących wyników finansowych organizacji. Tymczasem bardzo często okazuje się, że czynniki na pozór ze sobą niepowiązane, np. częstotliwość konserwowania maszyn produkcyjnych i wyniki sprzedażowe, mogą mieć ze sobą związek. Narzędzia analityki biznesowej m.in. wskazują na takie połączenia i pozwalają zyskać znacznie pełniejszy obraz tego, co dzieje się w firmie oraz jakich zmian w procesie zarządzania warto dokonać, aby poprawić jej wydajność.
Jakie korzyści przynosi wdrożenie analityki biznesowej?
Wdrożenie narzędzi informatycznych z obszaru analityki biznesowej przynosi firmie bardzo szeroki zakres korzyści biznesowych. Takich, które odbijają się na bieżącej działalności organizacji, jak i mają wpływ na jej przyszłość. Oto te najważniejsze:
- Pełna kontrola nad sytuacją w firmie
Przy dużej ilości danych, które spływają z wielu źródeł, bardzo łatwo o powstanie tzw. luki informacyjnej. Chodzi o sytuację, w której część danych nie jest uwzględniana w procesach decyzyjnych, ponieważ po prostu „znikają” one, przytłoczone dużą ilością innych informacji.
Wdrożenie zaawansowanych narzędzi z obszaru analityki biznesowej pozwala zapobiec takim sytuacjom. Jest to możliwe, ponieważ wykorzystanie nowoczesnych systemów, takich jak choćby hurtownie danych, pozwala w znacznej mierze ujednolicić i ustandaryzować wszystkie docierające informacje – tak, aby tworzyły one jedną, spójną bazę, którą można poddawać analizom.
- Większa efektywność komunikacji wewnętrznej
Analityka biznesowa pozwala „wychwycić” wszystkie ważne informacje i skumulować je w jednym miejscu, do którego dostęp ma np. cała kadra kierownicza, a zatem menedżerowie odpowiedzialni za różne sektory działalności przedsiębiorstwa. Oznacza to, że nie ma potrzeby osobistego przekazywania informacji o obecnej sytuacji – te dane są łatwo dostępne, co pozwala bardzo dynamicznie reagować na wszelkie zmiany trendów.
Efektywniejsza komunikacja oznacza również lepszą integrację i koordynację działań podejmowanych przez poszczególne działy firmy – począwszy od zakupów i zarządzania zasobami, przez produkcję, logistykę, HR, aż po marketing i zarządzanie finansami.
- Wyższa konkurencyjność firmy
Przedsiębiorstwa, które korzystają z narzędzi z obszaru analityki biznesowej, mogą znacząco usprawnić przebieg wszystkich procesów zachodzących w organizacji oraz zoptymalizować koszty ich realizacji. To pozwala im się lepiej adaptować do zmieniających się wymagań rynkowych, a co za tym idzie – skuteczniej odpowiadać na potrzeby klientów. W efekcie a długofalowej perspektywie analityka biznesowa to prosta droga do umocnienia pozycji firmy w jej niszy rynkowej oraz szansa na jej poszerzenie.
- Wsparcie innowacyjności
Dane dostarczane przez systemy analityki biznesowej pozwalają spojrzeć na działalność firmy z zupełnie nowej, często szerokiej perspektywy. Takie informacje pomagają dostrzec szanse i możliwości, które do tej pory wydawały się znajdować poza zasięgiem. To prosta droga do wprowadzenia innowacji, które przyspieszą rozwój organizacji i pozwolą zaoferować rynkowi jeszcze lepsze produkty oraz usługi.
- Dostęp do naprawdę rzetelnych i wartościowych informacji o działalności firmy
Odpowiednio dobrane narzędzia z zakresu analityki biznesowej i ich prawidłowe wdrożenie przekładają się na uzyskanie aktualnych, rzetelnych i bardzo precyzyjnych danych dotyczących sytuacji firmy. I to zarówno tej bieżącej, jak i w odniesieniu do historii. To przekłada się na możliwość wskazania wyraźnych trendów i prawidłowości, a co za tym idzie – podejmowaniu trafnych, bo opartych na konkretnych faktach i liczbach, decyzji.
Jak wdrożyć analitykę biznesową w firmie?
Wiedząc, czym jest analityka biznesowa, można jasno stwierdzić, że jest to system o bardzo dużym potencjale możliwości, który przyda się w szczególności w średnich oraz dużych firmach. Warto jednak pamiętać, że aby takie oprogramowanie spełniło swoją rolę, musi zostać dobrane do realnych potrzeb oraz specyfiki działalności przedsiębiorstwa. Tylko wówczas inwestycja przyniesie zwrot w postaci dynamiczniejszego rozwijania się organizacji.
Od czego zatem zacząć? Pierwszy krok to dokładne zbadanie potrzeb firmy i tego, w jakim zakresie będzie jej potrzebna analityka biznesowa. Wbrew pozorom, nie istnieje jedno, zawsze sprawdzające się rozwiązanie. Innego systemu będzie potrzebował duży zakład produkcyjny działający na skalę międzynarodową, który ma wiele oddziałów na całym świecie, a innego firma usługowa o zasięgu ogólnopolskim.
Warto wiedzieć, że narzędzia analityki biznesowej można podzielić na kilka kategorii narzędzi. Są to:
- analityka predykcyjna, a więc nastawiona na modelowanie przyszłości i prognozowania, czyli wszelkie systemy wspierania decyzji biznesowych,
- analityka preskryptywna – to narzędzia, które pozwalają na „symulowanie” różnych scenariuszy podejmowanych działań i przewidywanych konsekwencji konkretnych decyzji,
- analityka diagnostyczna – koncentruje się na diagnozowaniu przyczyn danego stanu (np. spadków i wzrostów sprzedaży konkretnych produktów) w oparciu o dane historyczne,
- analityka deskryptywna – opisuje rezultaty i dane z przeszłości na bazie danych historycznych,
- analityka kognitywna – to zaawansowane narzędzie wykorzystujące sztuczną inteligencję do przetwarzania tzw. big data i automatyzacji podejmowania decyzji biznesowych.
Jak widzisz, każda z tych opcji daje zupełnie inne możliwości i… nie wszystkie mogą być potrzebne w Twojej organizacji. Przykładowo analityka kognitywna jest wykorzystywana przede wszystkim przez międzynarodowe korporacje oraz inne firmy działające na szeroką skalę, ale już średniemu przedsiębiorstwu może wystarczyć sama analityka predykcyjna.
Decyzję odnośnie do tego, które z elementów systemów analityki biznesowej wybrać, warto podjąć po konsultacjach z ekspertami. Poza analizą obecnych potrzeb i wyzwań, przed którymi staje firma, powinny one objąć:
- określenie celów wdrożenia narzędzi analitycznych i zasobów, które powinny trafiać do baz danych,
- wskazanie specyfiki samego systemu – a więc np. tego, czy będzie on oparty o chmurową czy lokalną bazę danych,
- oszacowanie budżetu przeznaczonego na wdrożenie – koszty systemów analityki biznesowej są uzależnione m.in. od ilości i zakresu przetwarzanych informacji oraz oczekiwanych funkcjonalności.
Jeżeli chcesz uzyskać więcej informacji na temat analityki biznesowej, skontaktuj się z firmą, która specjalizuje się we wdrożeniach narzędzi z tego zakresu. Rozmowa i przyjrzenie się funkcjonalnościom poszczególnych systemów pomoże Ci podjąć świadomą decyzję co do implementacji takiego systemu.
Masz pytania lub szukasz idealnego rozwiązania dla swojej firmy?
Umów sie na bezpłatną konsultację poprzez formularz na naszej stronie i uzyskaj specjalistyczne informacje dopasowane do Twoich potrzeb.